چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
معماری
آخرین مطالب
خانه / بورس / افزایش سرمایه / مفهوم افزایش سرمایه
دریافت سرمایه رایگان با ریسک کم

مفهوم افزایش سرمایه

در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌های و تحقق اهداف شرکت‌ها، بحث تأمین مالی یکی از پر چالش ترین و مهم‌ترین موضوعات برای ادامه حیات و توان حفظ رقابت و توسعه کمی و کیفی بوده و مالکان و مدیران بنگاه‌ها همواره به دنبال تهیه ارزان‌ترین منابع درزمانی کوتاه هستند تا قادر به اجرای به موقع طرح های توسعه باشند. در ایران تأمین مالی از طریق اخذ تسهیلات بانکی و گشایش اعتبار داخلی و خارجی سابقه‌ای دیرینه و اولویتی اصلی و جایگاهی مهم برای شرکت‌ها دارد، اما در اکثر اقتصادهای دنیا که سال‌هاست از بانک محور بودن خارج و به سمت بازار محور شدن رفته‌اند، گزینه اول شرکت‌ها برای تأمین منابع مالی استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارهای بازار سرمایه است، چراکه بازارهای سرمایه در اکثر کشورهای توسعه‌یافته جایگاه ویژه‌ای دارد. هم‌اکنون یکی از مزیت‌های حضور شرکت‌های سهامی عام در بازار سرمایه، استفاده از مکانیزم افزایش سرمایه و جمع آوری وجوه ارزان برای اجرای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه است که نیازی به طی مراحل طولانی اداری و سپرده گذاری و ارائه وثیقه و ضمانت و پرداخت سودهای گاه دو برابر مبلغ وام دریافتی ندارند و درنهایت موجب کاهش بهای تمام‌شده پول و محصولات و خدمات قابل‌ارائه می‌شوند. این مزیت نزد اکثر مدیران و سهامداران شرکت‌های سهامی عام خارج از بازار سهام پنهان مانده و یا عده‌ای از مدیران به دلیل نیاز به شفاف سازی اطلاعات و طی مراحل گاه سخت‌گیرانه پذیرش شرکت‌ها در بازار سهام، ترجیح می‌دهند در فهرست شرکت‌های بورسی یا فرابورسی درج نشوند و برای تأمین منابع مالی موردنیاز از همان سیستم بانکی با همه مشکلات و بالا بودن نرخ سود استفاده کنند.

افزایش سرمایه شرکت معمولاً به یکی از دو دلیل زیر هست:

  • تأمین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌های شرکت
  • اصلاح ساختار مالی و سرمایه شرکت

شرکت‌ها قبل از افزایش سرمایه، ابتدا مدارک و مستندات خود را روی سامانه کدال (codal.ir) ارسال می‌کنند. همچنین چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق العاده، آگهی برگزاری مجمع روی سایت ذکرشده قرار می‌گیرد. این افزایش نیز به سهامداری تعلق می‌گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه، مالک سهام شرکت باشد.

سبدگردانی بورس و ارز

درباره ی aminarefinejad

جهت هر گونه مشاوره مالی ، سبد گردانی در بورس ، ارز و فارکس ویا دریافت استیتمنت در هر کدام از موارد بالا در شبکه های اجتماعی پیام دهید 09362205580

همچنین ببینید

حق تقدم سهام چیست؟ همه چیز درباره حق تقدم سهام شرکت ها در بورس

حق تقدم سهام یکی از مواردی است که بعد از افزایش سرمایه شرکت‌ها سهامداران را درگیر خود می‌کند. افرادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس