معماری
آخرین مطالب
خانه / بورس / سبدگردانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟
دریافت سرمایه رایگان با ریسک کم

سبدگردانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سبدگردانی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

سبدگردانی چیست؟ صفر تا صد سبدگردانی بورس

بسیاری از مردم در بورس معامله‌گری و سهام‌داری می‌کنند، اما از وجود خدماتی به نام سبدگردانی اطلاع ندارند. این خدمات مخصوص چه کسانی است و چه کمکی می‌تواند بکند؟ می‌دانید که سبدگردانی چیست و چه فرقی با صندوق سرمایه‌گذاری دارد؟

سبدگردانی خدماتی است که به شما کمک می‌کند تا بدون اینکه درگیر مفاهیم تخصصی شوید، بتوانید در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید. اگر علاقه‌مند هستید تا یک متخصص سرمایه شما را دست بگیرد و بچرخاند، در این مطلب به صورت کامل درباره خدمات سبدگردانی، شرایط و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

سبدگردان کیست و چگونه فعالیت می‌کند؟

سبدگردان فردی است که به جای شما سبد سهام‌تان را مدیریت می‌کند و در قبال آن کارمزد دریافت می‌کند. از آن‌جایی‌که کارمزد دریافتی سبدگردان به صورت درصدی از سود اکتسابی توسط او تعیین می‌شود، شما می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که بهترین تصمیم برای سبد سهام شما گرفته می‌شود.

سبدگردان‌های حرفه‌ای از یک تیم سرمایه‌گذاری تشکیل شده‌اند. مدیریت سبد، تحلیل بازار و مدیریت ریسک سبد هر فرد در شرکت سبدگردانی تحت کنترل افرادی با تخصص مرتبط قرار دارد. در نتیجه بازدهی و سود شما در سبدگردانی بهینه شده و در مواقعی که بازار صعودی باشد، می‌توانید با اطمینان سودی بیشتر از شاخص را کسب کنید.

بازار بورس، پربازده ولی پر پیچ‌و‌خم

در میان بازارهایی که در ایران برای سرمایه‌گذاری وجود دارند شامل ملک، ارز، طلا و بورس، بازدهی بورس در بلندمدت همواره به میزان شگفت‌انگیزی از بقیه بالاتر بوده است. با این حال یک نکته عجیب وجود دارد: در اطراف خود افراد زیادی می‌بینیم که با ملک و طلا ثروتمند شده‌اند. اما بیشتر افراد، کسی را سراغ ندارند که با بورس ثروتمند شده باشد! علت این تناقض چیست؟

واقعیت این است که انتخاب سهام مناسب و پیدا کردن نقطه ورود و خروج صحیح در بازار بورس به نسبت خرید ملک و طلا پیچیده‌تر و تخصصی‌تر است. در بازار سهام، انتخاب «سهم مناسب» در «زمان مناسب» مطرح است که برای رسیدن به این هدف باید عوامل زیادی را در اقتصاد جهانی و داخلی، وضعیت صنایع و تحولات داخلی شرکت‌ها تحت نظر گرفت. کاری که، هم تخصص می‌خواهد و هم صرف مقداری زمان به صورت مداوم در بلندمدت برای همه اقدامی مناسب نیست.

 

مزایای خدمات سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی در کنار کسب سود، مزایای دیگری هم دارد. اگر شما هم فکر می‌کنید روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری گزینه بهتری برای مدیریت پرتفوی‌تان در بورس است، این مزایا شامل شما هم می‌شود.

امنیت سرمایه شما محفوظ است

سرمایه شما به حساب سبدگردان واریز نمی‌شود. بلکه شما با دریافت کد PRX می‌توانید قسمتی از سرمایه‌تان را در اختیار سبدگردان قرار دهید تا با آن معامله کند. شما هم می‌توانید ریزجزئیاتی که در پرتفوی شما اتفاق می‌افتد را به صورت مستقیم مشاهده کنید.

کارمزد در ازای کسب سود

سبدگردان فقط در صورتی از شما کارمزد خواهد گرفت که بتواند سودی بیشتر از سود بانکی (یا سود مورد توافق) را در هر سال برای شما کسب کند. بنابراین تضاد منافع بین سرمایه‌گذار و سبدگردان به حداقل می‎رسد.

به این ترتیب مسیری مطمئن و امتحان‌پس‌داده وجود دارد که یک پزشک، یک وکیل دادگستری، یک مغازه‌دار یا یک خانم خانه‌دار با خیال آسوده و فکر باز به مشغله اصلی خود بپردازد و در کنار آن از سرمایه خود در بازار بورس کسب ثروت کند.

سبد و گزارش اختصاصی

در سبدگردانی هر فرد با توجه به روحیه و میزان ریسک‌پذیری خود سبد اختصاصی خواهد داشت. همچنین سبدگردان حرفه‌ای در بازه‌های زمانی مشخص‌شده، گزارشی مفصل از عملکرد خود را ارائه می‌دهد. برای همین سبدگردانی اختصاصی برای افرادی که مباحث مالی را درک می‌کنند و به دلایل دیگر می‌خواهند مدیریت سرمایه‌شان را واگذار کنند هم گزینه‌ای ایدئال است.

پیچیدگی‌های سرمایه‌گذاری

 

انتخاب سبدگردان مجاز و شروع به همکاری

در فضای مجازی و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی ممکن است افرادی باشند که بدون داشتن مجوز لازم از سازمان بورس، خود را به عنوان سبدگردان معرفی کنند و وعده کسب سودهای رؤیایی بدهند. در این زمینه باید توجه داشت که سبدگردان یک شرکت رسمی است و نه یک فرد حقیقی. بنابراین سبدگردان باید دارای مجوز سبدگردانی از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. در سایت سازمان بورس لیست شرکت‌های سبدگردانی مجاز درج شده است. در قسمت نوع نهاد مالی با انتخاب گزینه سبدگردان می‌توانید این لیست را مشاهده کنید.

سبدگردان‌های مجاز در وبسایت سازمان بورس

پس از شروع به کار، کد سبد که به اختصار کد PRX نامیده می‌شود توسط سازمان بورس و اوراق بهادار به طور اختصاصی برای شخص صادر می‌شود و تمامی قراردادهای سبدگردانی باید این کد را داشته باشند. در واقع یکی از نشانه‌های رسمی بودن قرارداد سبدگردانی همان کد PRX است.

مطلب پیشنهادی: کد PRX چیست؟

محدودیت‌های سبدگردانی

سبدگردانی مزایای زیادی دارد اما تنها روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیست. دلیل این امر هم محدودیت‌هایی است که سبدگردانی با آن‌ها مواجه است.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی

از آن‌جایی که سبدگردانی فرایندی حرفه‌ای است و کارمزد آن نیز بر حسب درصدی از سود اکتسابی از بازار محاسبه می‌شود، سبدگردان‌ها برحسب قواعدی میزان حداقل سرمایه متفاوتی برای پذیرش سرمایه‌گذار دارند. این محدودیت در عین‌حال که منطقی است، باعث می‌شود که تمام افراد نتوانند از مزیت سبدگردانی اختصاصی بهره‌مند شوند.

مدت زمان میان‌مدت و بلندمدت سبدگردانی

قراردادهای سبدگردانی یکساله و حتی بیشتر هستند. این مدت زمان برای کسب بازدهی بهینه تعیین می‌شود. چراکه نوسان‌های کوتاه‌مدت بازار می‌تواند سبدی را به صورت موقت زیان‌ده کند؛ درحالی‌که با وجود زمان کافی، سبدگردان و تیم تحلیلی او می‌توانند بازدهی بهتری بسازند. پس اگر دنبال سود کوتاه‌مدتی هستید، سراغ سبدگردانی نیایید.

وابستگی میزان سود به وضعیت بازار

در سبدگردانی سود تضمینی وجود ندارد. این امر به‌خاطر نوسان ذاتی بازار است و شما با قبول ریسک باید وارد بازار بورس شوید. البته که اگر شرایط بازار مساعد باشد، یک سبدگردان حرفه‌ای این توانایی را دارد که سودی بیشتر از میانگین بازار را کسب کند؛ اما درعین‌حال هرکسی که به شما وعده سود تضمینی در سبدگردانی را داد به او شک کنید و یادتان نرود که پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می‌شود.

تفاوت سبدگردانی با صندوق سرمایه‌گذاری

هم سبدگردانی و هم صندوق سرمایه‌گذاری، دو روش غیرمستقیم و محبوب برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری برخی از محدودیت‌هایی که برای سبدگردانی عنوان شد، مخصوصاً شرط حداقل سرمایه را ندارند. ولی صندوق‌ها هم سود تضمینی نمی‌دهند و درعین‌حال، برای هر فرد به صورت اختصاصی اقدام به تشکیل سبد سهام نمی‌کنند.

اگر سرمایه محدودی دارید می‌توانید با خرید صندوق‌های متنوع تا حدودی ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سهام را کاهش داده  و یک بازدهی بهینه در مدت‌زمان ۶ ماه تا یکسال بسازید. مشاوره سرمایه‌گذاری  برای راهنمایی بیشتر شما آمادگی دارد.

 

سبدگردانی تیم مهندس امین عارفی

امین عارفی به عنوان بنیان‌گذار فردانامه سال‌ها در زمینه سبدگردانی و مدیریت دارایی تجربه دارد. ایشامن معتقد است نوع سبدگردانی و چیدمان سبد دارایی برای هر مشتری باید متفاوت باشد لذا این همکاری پس از جلسات مشاوره رایگان و شناخت کافی از سرمایه‌گذار انجام می‌گیرد. پس از شروع همکاری، امکان مشاوره تلفنی یا حضوری برای مشتریان برای سوال در مورد اوضاع بازار پورتفوی شخصی خود نیز فراهم است. در مطلب سبدگردانی اختصاصی به طور کامل درباره جزییات این خدمات اطلاع رسانی شده است.

سبدگردانی بورس و ارز

درباره ی aminarefinejad

جهت هر گونه مشاوره مالی ، سبد گردانی در بورس ، ارز و فارکس ویا دریافت استیتمنت در هر کدام از موارد بالا در شبکه های اجتماعی پیام دهید 09362205580

همچنین ببینید

روشهای شناسایی یک سبدگردان خوب

. . . این محتوا فقط برای مشترکین ویژه قابل نمایش است ترتیبی که برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس