معماری
آخرین مطالب
خانه / بورس / رنج کشیدن در بورس چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟
دریافت سرمایه رایگان با ریسک کم

رنج کشیدن در بورس چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

رنج کشیدن در بورس چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

اگر از سرمایه گذاران بازار سرمایه باشید به احتمال زیاد بارها شنیده اید که فلان سهم را رنج مثبت زدند و یا در سهم فلان رنج منفی کشیدند. ولی رنج کشیدن سهم در بورس چیست؟ رنج مثبت و رنج منفی چیست؟ در ادامه بیشتر درباره اصطلاح رنج در بازار بورس توضیح خواهیم داد.

رنج کشیدن در سهم های کوچک توسط حقیقی ها و در سهم های بزرگتر هم توسط حقوقی رخ می دهد و هدف اصلی رنج کشیدن در بورس سوق دادن قیمت به سمتی است که خریداران قصد خرید سهم در آن قیمت را دارند.

رنج کشیدن در سهم یعنی چه و نحوه تشخیص آن

مفهوم رنج کشیدن در بورس به این معنی است که بازیگر در هر موقعیت مناسبی اقدام به خرید سهم میکند و بعد از اینکه مقدار سهام مورد نیاز خود را جمع آوری کرد شروع به رنج‌کشی و افزایش قیمت میکند تا سهام بیشتری خریداری‌ کند و سپس سهم را به سمت صف کشانده و یا نهایتا در قیمت بالاتری نسبت به قیمت بازگشایی کار را پایان میدهد. روز بعد امکان دارد بازیگر در ابتدا سهم را با صف خرید بازگشایی کرده و سهامداران هم زمانی که صف خرید را مشاهده کنند فعلا دست‌ نگه دارند. اما چیزی که واضح است، این صف پر حجم و سنگین‌ نیست و با اندکی عرضه میریزد.

دربارهسفارش یا اردر ترسبیشتر بخوانید

تصور کنید در بازاری متعادل خرید و فروش عادی در سهم ایجاد میشود و سهامداران عمده اقدام به رنج کشی می کنند یعنی با گذاشتن سفارشات زیاد خرید در قیمت های بالاتر سریعا صدها سفارش فروش را جمع آوری می کنند. اگر این کار چندین بار در روز تکرار شود باعث ایجاد جو روانی و عطش خرید در سهم می شود و امکان دارد سهم صف خرید هم شود. رنج منفی کشیدن در بورس چیست؟ برعکس این موضوع در رنج کشیدن منفی وجود دارد و ار بازیگر تمایل به جمع آوری سهم در قیمت های پایینتر و یا قصد کنترل قیمت سهم را داشته باشد اقدام به این کار به سمت قیمت های پایین می کند.رنج کشیدن در بورس چیستچرا بازیگر از اول صف را سنگین نمیکند؟‌

اگر یک سهم صف خرید سنگین داشته باشد سهامداران اقدام به فروش سهام خود نمیکنند و نوسان‌ گیران هم که زود از سهم خارج می شوند برای سود بیشتر از سهم خارج نمیشوند. بعد از اینکه نوسانگیران مشاهده کنند صف در حال کم شدن است و دیگر رشد سهم به اتمام‌ رسیده ‌و بازیگر هم به اهداف خود رسیده است یا حتی امکان دارد در همین حین بازیگر عمدا شروع به فروش نموده و رنج‌ منفی بکشد، احساس می کنند از فردا احتمال اصلاح سهم وجود دارد و شروع به فروش می نمایند.اگر بازیگر نتواند فروشندگان را برای فروش توجیه کند احتمالا سهم را رها کند و این پروسه ممکن است از چند ساعت تا حتی چند روز ادامه داشته باشد. اگر بازهم موفق نشود شروع به فروش و کشیدن رنج‌ منفی‌ می کند. با دیدن این صحنه، فروشندگانی که دو دل بودند، هیجانی عمل می کنند و سهام خود را می فروشند. در این موقعیت شاید سهم تا آستانه منفی کامل پیش رفته و حتی صف فروش شود. در این موقعیت بازیگر به هدف خود رسیده و با اردرهای مخفی مقدار سهام مورد نظر خود را جمع آوری می کند. شاید بارها صحنه ای را‌ دیده باشید که در آن، سهمی با صف سبکی چون ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ مواجه بوده و چندین بار تا آستانه فروپاشی پیش رفته و دوباره صف گردیده است. این ، دقیقا همان سناریویی است که ما در این باره صحبت می نماییم.بازیگر آنقدر به این‌کار ادامه‌ میدهد تا از خروج ۸۰% نوسان گیران مطمئن شده و سهم را خالی از فروشنده ببیند. دقت نمایید این صف های ۱۰۰ هزار تایی ممکن است توسط اردر مخفی چیده شده و ۳۰% آن در معرض نمایش قرار گرفته باشد. بازیگر این کار را در نقاط قبل از نقاط مقاومتی انجام میدهد به دلیل اینکه اگر این کار قبل از نقاط‌ مقاومتی انجام‌ نشود امکان دارد بازیگر را در قیمت های بالاتر با مشکل مواجه کند. پس از آنکه بازیگر از خروج‌ نوسان گیران مطمئن شد، ناگهان شروع به اردر چینی می‌کند و نوسان گیران با صفی میلیونی مواجه میشوند. در واقع صف چند هزارتایی تایی ناگهان به یک صف میلیونی‌ تبدیل می شود و اینکه این صف سنگین تا چندین روز ادامه داشته باشد به اهداف بازیگر بستگی دارد. نتیجه این‌ نوع رنج های مثبت و منفی عمیق بر روی نمودار، نوعی شکاف است. امیدواریم با خواندن این پست متوجه شده باشید که رنج کشیدن در سهم یعنی چه و در معاملات خود هوشمندانه تر از پیش عمل کنید.

سبدگردانی بورس و ارز

درباره ی aminarefinejad

جهت هر گونه مشاوره مالی ، سبد گردانی در بورس ، ارز و فارکس ویا دریافت استیتمنت در هر کدام از موارد بالا در شبکه های اجتماعی پیام دهید 09362205580

همچنین ببینید

روشهای شناسایی یک سبدگردان خوب

. . . این محتوا فقط برای مشترکین ویژه قابل نمایش است ترتیبی که برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس