معماری
آخرین مطالب
خانه / ارز دیجیتال / الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake “PoS”) چیست؟
دریافت سرمایه رایگان با ریسک کم

الگوریتم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake “PoS”) چیست؟

الگوریتم  اثبات سهام یکی از الگوریتم‌های اجماع در شبکه‌های بلاکچین است که در برخی از ارزهای دیجیتال از جمله ایاس و کاردانو استفاده می‌شود.

این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ و به منظور حل برخی از مشکلات الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) معرفی شد. الگوریتم اثبات سهام (PoS) همانند الگوریتم اثبات کار (PoW) به منظور رسیدن به اجماع در یک شبکه بلاکچینی کار می‌کنند، اما نحوه رسیدن به این اجماع در این دو الگوریتم کاملا متفاوت است.

مکانیزم الگوریتم اثبات سهام

الگوریتم اثبات سهام از یک فرآیند انتخاباتی شبه تصادفی استفاده می‌کند و در آن برخی از گره‌ها کار تایید بلوک‌های یک شبکه بلاکچینی را انجام می‌دهند. فرآیند انتخاب گره‌های تاییدکننده (Validators) از این جهت شب تصادفی است که در کنار انتخاب تصادفی، معیارهایی مانند مقدار ارز نگه داشته شده و زمان نگهداری توسط گره نیز در آن اعمال می‌شود و امتیاز حساب می‌شود. به عبارتی، احتمال انتخاب شدن یک گره به عنوان تاییدکننده که دارای ۱۰۰۰ ارز از آن شبکه به مدت یک ماه است، بیشتر از گره دیگر با دارایی ۱۰۰ ارز در مدت یک هفته است.

قابل ذکر است که لفظ استخراج در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام عُرف نیست و به جای آن معمولا از واژه تایید کردن یا ساخته شدن (Forge) استفاده می‌شود. همچنین در شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار به ماینرها پاداشی از پیش تعیین شده پرداخت می‌کنند، اما در شبکه‌های مبتنی بر اثبات سهام معمولا صرفا کارمزد تراکنش‌ها به گره‌های تاییدکننده پرداخت می‌شود.

کاربرانی که قصد تبدیل شدن به یک گره تایید‌کننده را دارند، ملزم به نگه داشتن (استیکینگ) یک مقدار حداقل از ارز شبکه مورد نظر هستند. هرچه که مقدار و زمان نگهداری ارز توسط کاربر بیشتر شود، شانس انتخاب شدن آن کاربر به عنوان گره تایید کننده بیشتر است.

زمانی که یک گره به عنوان تاییدکننده انتخاب می‌شود، وظیفه بررسی کردن اعتبار و صحت تراکنش‌های موجود در آن بلوک به عهده وی است. در صورت تایید، بلوک نشانه‌گذاری می‌شود و به بلاکچین اضافه می‌شود. در نهایت به عنوان پاداش، کارمزد تراکنش‌های کل آن بلوک به گره تاییدکننده پرداخت می‌شود.

امنیت

مقدار ارز نگهداری شده توسط گره‌ها به منظور انتخاب شدن به عنوان گره تاییدکننده می‌تواند به عنوان یک وثیقه عمل کند. به عبارتی، در صورتی که یک گره تاییدکننده قصد خرابکاری و تایید تراکنش‌های جعلی کند، شبکه مقدار ارز نگهداری شده توسط گره را به صورت خودکار ضبط خواهد کرد. بنابراین اگر کارمزد تراکنش‌های یک بلوک کمتر از مقدار ارز نگهداری شده توسط گره باشد، گره متخلف دچار زیان خواهد شد. همچنین بر اساس توضیحات ارائه شده، مشخص است که حمله ۵۱ درصدی به سیستم‌های مبتنی بر اثبات سهام تقریبا غیرعملی است.

بزرگترین مزیت الگوریتم اثبات سهام نسبت به اثبات کار، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت آن است. بر خلاف سیستم‌های مبتنی بر اثبات کار که مقدار برق زیادی برای تایید تراکنش‌ها مصرف می‌شود، در سیستم اثبات سهام نیاز به مصرف برق برای تجهیزات استخراج وجود ندارد.

سبدگردانی بورس و ارز

درباره ی aminarefinejad

جهت هر گونه مشاوره مالی ، سبد گردانی در بورس ، ارز و فارکس ویا دریافت استیتمنت در هر کدام از موارد بالا در شبکه های اجتماعی پیام دهید 09362205580

همچنین ببینید

دریافت ۲۰۰ هزار شیبا با ثبت نام در اکس کپیتال

لینک ثبت نام در اکس کپیتال این میزان ارز شیبا پس از احراز هویت که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس