معماری
آخرین مطالب
خانه / بورس / شامخ کل در محدوده رکود-۲۶-۶-۱۴۰۲
دریافت سرمایه رایگان با ریسک کم

شامخ کل در محدوده رکود-۲۶-۶-۱۴۰۲

شامخ کل در محدوده رکود

شاخص ترکیبی مدیران خرید برای کل اقتصاد در مردادماه به ۴۹٫۹۷ رسید که نسبت به تیرماه باز هم کاهش داشته (تیرماه ۵۰٫۶۳) و در محدوده رکود قرار گرفته است. برای چهارمین ماه پیاپی شامخ کاهشی بوده و به کمترین مقدار خود در هفت ماه گذشته (به‌غیراز فروردین) رسیده است.

شاخص میزان فعالیت کسب‌وکارها در مردادماه به ۵۴٫۶ رسیده است که در مقایسه با ماه گذشته (۵۰٫۹۷) افزایش رانشان می‌دهد.

شاخص میزان سفارش‌ها جدید برای این ماه به ۴۴٫۸۴ رسیده که کمترین مقدار هفت ماه گذشته (به‌غیراز فروردین) است.

با پیشی‌گرفتن میزان فعالیت کسب‌وکارها از میزان سفارش‌ها، عدم تعادل به وجود آمده را می‌توان در تغییرات در موجودی انبارها و به‌ویژه در بخش صنعت مشاهده کرد.

شاخص موجودی محصول در انبار یا کارهای معوق به عدد ۵۱٫۰۱ رسیده که دومین بیشترین مقدار این شاخص در ۱۰ ماه اخیر از آبان ۱۴۰۱ است.

شاخص میزان صادرات کالا یا خدمات نیز به مقدار ۴۸٫۸۹ رسیده و برای دو ماه پیاپی کاهشی بوده است. اما باید توجه کرد که شیب این کاهش در مقایسه با ماه قبل کمی ملایم‌تر بوده است.

شاخص میزان فروش نیز برای دومین ماه پیاپی کاهشی بوده و به ۴۹٫۱۳ رسیده که دلیل آن نیز همین کاهش تقاضای داخلی و خارجی در ماه‌های گذشته است.

شاخص موجودی مواد اولیه و لوازم موردنیاز نیز باتوجه‌به مشکلاتی که در مردادماه شرکت‌ها برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات خود داشتند به ۴۷٫۸۸ رسیده و برای سومین ماه پیاپی کاهشی بوده است.

مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی، عدم تخصیص ارز و عدم اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها در کنار محدودیت‌های موجود برای واردات مواد اولیه و ترخیص کالاها از گمرک همه از دلایلی هستند که بنگاه‌های اقتصادی را در ماه‌های گذشته برای تأمین مواد اولیه تحت‌فشار قرار داده‌اند.

21

شامخ صنعت

شاخص مدیران خرید برای بخش صنعت در مردادماه به عدد ۴۷٫۷۲ رسیده و برای چهارمین ماه پیاپی و با شدت بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته کاهشی بوده است، شامخ صنعت در مرداد به کمترین مقدار را در هفته ماه گذشته به ثبت رسانده است. اصلی‌ترین پارامتر و مهم‌ترین تغییر در مرداد برای بخش صنعت مربوط به میزان فروش محصولات بوده که از ۴۳٫۷۵ در تیرماه به ۳۹٫۱۶ رسیده است.

شاخص میزان سفارش‌ها جدید مشتریان برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی بوده و به ۴۳٫۶۵ رسیده که کمترین مقدار خود در ۱۲ ماه گذشته (به‌غیراز فروردین) است، کاهش شدید تقاضا و رکودی که به همراه داشته است از دلایل اصلی افت این شاخص در مرداد بوده است.

شاخص میزان صادرات نیز برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی بوده و به ۴۶٫۲۱ رسیده است (کمترین مقدار در ۷ ماه گذشته به‌غیراز فروردین)، بسته‌بودن مرز ایران در راستای سفرهای مربوط به اربعین یکی از عوامل کاهش صادرات در این دوره بوده است.

شاخص مقدار تولید  در مرداد به ۴۳٫۸۷ رسیده است، این چهارمین ماه است که این شاخص نزولی بوده و در مرداد به کمترین مقدار خود در ۷ ماه گذشته رسیده است. علاوه بر کاهش شدید تقاضای مشتریان که بر افت تولید اثرگذار بوده است، قطعی مکرر برق، تعطیلات تابستانی کارخانه‌ها و کمبود مواد اولیه، کاهش تولید مردادماه را تشدید کرده‌اند. درعین‌حال بسیاری از شرکت‌ها با تأخیر در دریافت مطالبات از سوی مشتریان روبرو هستند که باتوجه‌به مشکلات عدم تأمین مالی از سوی بانک‌ها، نقدینگی و سرمایه در گردش به‌شدت کاهش‌یافته است.

شاخص موجودی مواد اولیه برای دومین ماه پیاپی کاهشی بوده و به ۴۷٫۷ رسیده است، تأمین مواد اولیه به دلیل شدت‌گرفتن مشکلات ناشی از عدم تخصیص ارز و عدم تأمین مالی از سوی بانک‌ها در شرایطی که شرکت‌ها با کمبود نقدینگی شدید روبرو هستند و اعمال سلیقهای قوانین غیرکارشناسانه گمرک دررابطه‌با واردات تجهیزات و مواد اولیه موردنیاز شرکت‌ها، به‌شدت با مشکل روبرو شده است.

شاخص میزان فروش محصولات به ۳۹٫۱۶ رسیده و با شتاب بیشتری نسبت به ماه گذشته و برای چهارمین ماه پیاپی کاهشی است و کمترین مقدار ۷ماهه اخیر را به ثبت رسانده است. این میزان کاهش در فروش به دلیل کاهش شدید تقاضای داخل و کاهش در صادرات است.

21

سبدگردانی بورس و ارز

درباره ی aminarefinejad

جهت هر گونه مشاوره مالی ، سبد گردانی در بورس ، ارز و فارکس ویا دریافت استیتمنت در هر کدام از موارد بالا در شبکه های اجتماعی پیام دهید 09362205580

همچنین ببینید

روشهای شناسایی یک سبدگردان خوب

. . . این محتوا فقط برای مشترکین ویژه قابل نمایش است ترتیبی که برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس