عبور از تله رکود ؟عکس: صبا طاهریان

به اعتقاد آنها عبور از سیاست‌های دستوری، دخالت در سازوکار بازار و شوک‌های پی‌در‌پی به دنبال اخبار ناگهانی، بازار سهام را از روند مثبت ابتدای سال بازداشته و ناکامی نسبی سهامداران را رقم زده است. اگرچه بازار سهام طی سه سال گذشته بارها متاثر از رفتار سیاستگذار و تدابیر اقتصادی دولت از ریل تعادلی خارج شده است اما تداوم این وضعیت شرایطی را فراهم آورده که طی آن خروج پول حقیقی و تضعیف بنیه خرید سرعت بیشتری به خود گرفته است. در نظرسنجی مذکور، ۱۵ کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص امکان صعود پایدار بورس در راستای رشد ۹درصدی شاخص کل از ابتدای شهریور اظهاراتی را بیان کردند.

۷ نفر از این کارشناسان از میان ۴ گزینه «بله»، «خیر»، «احتمالا» و «نمی‌دانم» با اشاره به عدم پایداری روند صعودی فوق (گزینه «خیر») عوامل مختلفی را برای این ادعا مطرح کردند. ۵ نفر نیز با برگزیدن گزینه «احتمالا» ثابت کردند تا چه میزان بازار سهام پیش‌بینی‌ناپذیر است. در این میان تنها یک نفر گزینه «بله» را انتخاب کرد. این مساله به‌وضوح از تردیدهای بازار سهام نسبت به افق روشن معاملاتی حکایت می‌کند. دو نفر نیز گزینه «نمی‌دانم» را انتخاب و بیان کردند که برخی شروط می‌تواند صعود پایدار، متعادل ساختن بورس و فرآیند ورود پول به بازار مذکور را تسهیل بخشد.

بورس تهران در روزهای اخیر روند درخشانی داشته است، به طوری که شاخص کل بورس تهران در شهریورماه با افزایش ارتفاع ۹درصدی همراه شده است .با ثبت این عملکرد در بازار سهام نگاه‌های مختلفی میان اهالی این بازار نسبت به روند جاری شکل گرفته است. گروهی به تداوم روند کنونی و صعود قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای امیدوارند و ارتفاعات بالاتری برای نماگرهای سهامی متصور هستند، و برخی دیگر از تحلیلگران نیز صعود قیمتی را صرفا واکنش مثبت بازار به فرموله شدن نرخ خوراک قلمداد می‌کنند و آن را موقتی و مقطعی در نظر می‌گیرند.