معماری
آخرین مطالب
خانه / بورس / تابلو خوانی / اردر مخفی یا حجم نمایشی در تابلوخوانی؟
دریافت سرمایه رایگان با ریسک کم

اردر مخفی یا حجم نمایشی در تابلوخوانی؟

اردر مخفی یا حجم نمایشی یعنی چه؟

در مقاله اردر ترس به این نتیجه رسیدیم که بازیگران یا سهامداران عمده به دنبال ترساندن شما جهت فروش سهام دلخواه آنها یا انصراف دیگران از خرید بوده اما اردر حمایتی برعکس اردر ترس می باشد. در اردر حمایتی سهامداران عمده به روشی که در ادامه توضیح خواهیم داد به دنبال انصراف شما از فروش سهم یا ترقیب شما به خرید سهام به قیمت مدنظر آنها هستند. اردر مخفی به معنی سفارش های خرید و فروشی است که توسط بازیگران اصلی سهم به منظور حمایت و یا ایجاد ترس در بین سهامداران ایجاد می شود. اردر مخفی که به آن حجم نمایشی نیز گفته می شود دارای انواع مختلفی است مانند: اردر حمایتی، اردر ترس و اردر خالی کردن.اردر مخفی (حجم نمایشی) چیست؟

فرض کنید تصمیم دارید سهام خود را بفروشید تابلو معاملاتی هم بصورت زیر هست:اولین سیگنالی که از تابلو دریافت میکنید این است که احتمالا خبری هست که تقریبا یک میلیون حجم، سفارش خرید گذاشته اند پس سهامم را فعلا نمیفروشم. اگر بخواهید بخرید هم امکان خرید پایین تر از قیمت ۸۳۳۶۱ نیست چرا که ۹۵۱۳۶۵ سهم قبل از شما هست پس مجبور میشوید به قیمت دلخواه بازیگران یا سهامداران عمده خرید کنید. در نتیجه این سیاهی لشگر قصد خرید سهم را ندارند و فقط میخواهند اردر بگذارند تا قیمت سهم پایین نیاید امکان هم دارد قیمت سهم در آینده به دلیل حمایت این گروه رشد کند.

دربارهسفارش یا اردر ترسبیشتر بخوانید

گاهی در صفحه سفارشات ممکن است ببینید در نماد سفارش های چند ده هزارتایی یا حتی میلیونی ثبت شده است. بطور مثال به تصویر زیر دقت کنید در قیمت ۶۳۲۷ ریال ما بالای ۲ میلیون حجم برای خرید این سهم داریم.این مقدار سفارش زیاد نشان میدهد سرمایه گذار حقیقی یا حقوقی میخواهد از سهم حمایت کند و اصطلاحا این نوع سفارش را اردر حمایتی یا پشتیبانی کننده میگویند. هدف افراد از ثبت این نوع سفارشات قوت قلب به سایر سرمایه گذارانی است که میخواهند سهم مورد نظر را بخرند و با اینکار نشان میدهند سهم مورد نظر پشتیبان و حمایت کننده دارد. این سیگنال ها خریداران را ترغیب میکند برای خرید سهم اقدام کنند و اطمینان نسبی از خرید خود داشته باشند. در این هنگام خریدار مجبور است درخواست خرید خود را بالاتر از قیمت حمایتی بگذارد تا معامله انجام شود و قیمت معامله به سمت بالا میرود. اگر شما سهمی را دارید که در تابلوی آن سفارشات حمایتی (حجم نمایشی حمایتی) میبینید این برای سهم شما یک نشانه خوب به شمار می آید و نشان دهنده حمایت از سهم می باشد. حالا اگر به هر دلیلی شما باید سهم را بفروشید نباید به اردر حمایت بفروشید چون معمولا خریداران دیگری حاضر هستند سهم شما را با قیمت بالاتری از شما بخرند.انواع اردر یا حجم نمایشی در بورس

  • اردر حمایتی
  • اردر ترس
  • اردر خالی کردن

🔷اردر حمایتی  وقتی سهم در کف حمایتی خوبی قرار دارد در قسمت خرید اردرهای بالایی گذاشته میشود و بدین ترتیب سهم را به قیمت های بالاتری سوق میدهد. 🔷اردر ترس یکی از انواع رایج اردر مخفی اردر حمایتی است. زمانی که سهم در کف حمایتی خوبی قرار دارد در قسمت فروش اردرهایی با حجم بالا گذاشته می شود و از آن طرف اردرهایی با حجم کمتر در قسمت خرید قرار میدهند و اینگونه سهم را از دست سهامداران عجول و ترسو در می آورند. 🔷اردر خالی کردن زمانی که سهم رشد خوبی کرده و به مقاومت های مهمی هم رسیده در قسمت خرید اردرهایی با حجم بالا قرار میدهند و در قسمت فروش با حجم کمتر شروع به خالی کردن سهم می کنند.مثال اردر مخفی در بورس

شما میتوانید در زمان سفارش گذاری حجم واقعی و حجم نمایشی را متفاوت از هم وارد کنید. یعنی چی؟ یعنی اینکه در بخش معاملات آنلاین شما میتوانید مثلا ۳۰% از حجم مورد نظرتان را به نمایش بگذارید و ۷۰% را مخفی‌ کنید. مثلا شما قصد دارید ۱۰۰۰۰ سهم از شرکت X را خریداری کنید تعداد را ۱۰۰۰۰ وارد کنید و در قسمت حجم‌ نمایشی بجای عدد ۱۰۰۰۰، عدد ۳۰۰۰ را ثبت کنید.اردر مخفی یا حجم نمایشی یعنی چه؟با اینگونه ثبت زدن در واقع حجم درخواستی شما ۱۰۰۰۰ بوده اما حجمی که روی تابلو نمایش داده میشود ۳۰۰۰ خواهد بود و دقت کنید برای حجم های کمتر اینکار، ممکن نیست. اما این اردر مخفی چه کاربردی برای بازیگر دارد؟چرا بازیگر اردر مخفی میگذارد؟

زمانی که سهامداران خرد در سمت فروشنده ظاهر شدند، این بار بازیگر در سمت خریدار با استفاده از این اردرهای مخفی (نمایشی) شروع به جمع آوری سهم‌ می نمایند تا کسی متوجه اردرهای مشکوک نشود. به دلیل اینکه اگر این حجم ها را با تعداد واقعی قرار دهد، خریداران تحریک میشوند و شروع به خرید می کند و در نتیجه تمام برنامه های بازیگر را مختل خواهند کرد. به زبان ساده باعث رِنج‌ میشوند.

بیشتر بخوانید: رنج کشیدن در بورس چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟ 

🔷 در واقع زمانی که بازیگر تصمیم داشته باشد سهم را با کمترین میزان نقدینگی بالا ببرد و بر سر سهامدار خالی کند از این روش استفاده میکند. فرض کنید بازیگری سهمی را در کف قیمتی و نقطه دلخواه خود جمع آوری نموده و دیگر قصد صرف مبلغ بیشتری را نداشته و تصمیم به افزایش قیمت سهم می نماید. جهت این امر فردا راس ساعت ۸:۳۰ اردر سنگین‌ میلیونی ترتیب میدهد. سهامداران با دیدن چنین صف سنگینی (بالای ۶m) تصمیم بر عدم فروش گرفته و به همین راحتی سهم با‌کمترین‌معامله ۵% بالا میرود.در واقع فروشندگان تصمیم می گیرند سهم خود را فردا، ۵% بالاتر بفروش برسانند. ضمن اینکه بایستی اشاره نمود با این روش میانگین خرید بازیگر نیز ثابت می ماند. معمولا در‌چنین‌مواقعی خریداران نیز‌ ترغیب شده‌ و صف سنگین‌تر‌ میگردد. بسته به اهداف بازیگر‌ و کشش‌ سهم، این‌کار تا زمان دلخواه بازیگر ادامه‌ پیدا میکند. پس‌ از‌ اینکه بازیگر به هدف خود رسید، روز آخر دوباره راس ساعت ۸.۳۰ همین‌ کار‌ تکرار گردیده و صف سنگین تری تشکیل میگردد. با به صف نشستن خریداران‌بیشتر، بازیگر آرام‌ و آهسته از طرفی شروع به عرضه‌کرده و از طرف دیگر با لغو و اردرگذری متعدد به انتهای صف می رود. با این‌ کار، علاوه بر‌اینکه‌ صف پایدار‌میماند، سهام بازیگر نیز آرام‌ آرام به خریداران انتقال می یابد.

سبدگردانی بورس و ارز

درباره ی aminarefinejad

جهت هر گونه مشاوره مالی ، سبد گردانی در بورس ، ارز و فارکس ویا دریافت استیتمنت در هر کدام از موارد بالا در شبکه های اجتماعی پیام دهید 09362205580

همچنین ببینید

اردر ترس در تابلوخوانی به زبان ساده

تابلو خوانی و بازار خوانی یکی از ارکان مهم در جهت تشخیص روند حرکتی سهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس